Nagyobb, több, jobb! Ráharaptak a magyar gyümölcsökre Kazahsztánban

Megnyílt a World Food Kazahsztán Almatyban, amely Közép-Ázsia egyik legnagyobb élelmiszeripari kiállítása. Lipcsey György, az Agrármarketing Centrum igazgatója elmondta, hogy az idei évben nagyobb területen és több vállalkozást megjelenítve mutatkozik be Magyarország. A megnyitón Almaty alpolgármestere mellett Baranyi András, Magyarország kazahsztáni nagykövete is részt vett. Az eseményen 2016. november 2-4. között 36 ország 456 kiállítója mutatja be termékeit a több mint 5 ezer szakmai látogatónak.

Az Agrármarketing Centrum standján idén a szakmai szervezetek kerültek a középpontba, amelyek 32 magyar céget jelenítettek meg. A Magyar Nemzeti Kereskedőház 12 céget, míg a Fruitmarketing 20 termelői szerveződést képvisel a vásáron. A termékek mellett egyre nagyobb hangsúlyt helyezünk a tudástranszferre is. A szakmai szervezetek üzleti tevékenységük mellett segítik összekapcsolni a kazah és magyar felsőoktatási rendszert is.

Baranyi András, Magyarország kazahsztáni nagykövet elmondta, megtisztelő, hogy Almaty alpolgármestere is ellátogatott a magyar standra. Ő és minden ország képviselője elismerően szólt az impozáns magyar megjelenésről. A nagykövet kiemelte, Kazahsztánban fontosak a magyar-kazah kapcsolatok, idén kezdte működését a Kazah - Magyar Közös Beruházási Alap, amely az Eximbank és a KazAgro Holding közös finanszírozásával 40 millió dolláros alaptőkével jött létre. Kazahsztánban ez az első nemzetközi befektetési alap, melynek fő törekvése a magyar technológia alkalmazása a helyi termelésben, és így a közös gyártás elősegítése. A kiállítás ennek az együttműködésnek is fórumot biztosít.

Kárteszi Nándor az asztanai világkiállítás magyar részvételéért felelős miniszteri biztosa a jövő évi világkiállításról beszélt. A magyar előkészületek előrehaladottak, a legjobbak között vagyunk, 5 ország vette át eddig a pavilont, köztük Magyarország is. A jövő évi három hónapig tartó expo témája a jövő energiája lesz. Elmondta, a World Food kiállításon is felhívtuk a figyelmet a jövő évi expo megjelenésünkre, a magyar pavilonra.

Lipcsey György az Agrármarketing Centrum igazgatója a kiállítás kapcsán elmondta, idén már nagyobb területen és több hazai vállalkozást megjelenítve mutatjuk be hazánk kincseit. Az egyéni kiállítók mellett a partnerség jegyében a szakmai szervezetek képviselik a termelőket, már a nyitó napon azonnali üzleti lehetőséget biztosítva a gyümölcs termékpályának. Továbblépés, hogy a kiállítás eredményeképpen a jövő évi OMÉK szakmai napjára meghívást kapnak a kazah üzletemberek is, ahol további magyar termékeket ismerhetnek meg.

Dumas - Varga Ruszlana a Magyar Nemzeti Kereskedőház Oroszország- FÁK Igazgatóság projekt igazgatója elmondta: ebben a relációban, ezekben az országokban az utóbbi időben megélénkültek a politikai-diplomáciai kapcsolatok, Magyarország és Kazahsztán között is. Ezt követően fontos, hogy üzleti lépések is történjenek. Az élelmiszeripar kiemelt ágazat, ezért is fontos a WorldFood-on való megjelenés, ahol prémium kategóriás termékekkel, és az egészséges, tudatos táplálkozást segítő élelmiszerekkel vagyunk jelen, 12 céget képviselve.

A Fruitmarketing, mely a „TÉSZ-ek TÉSZE", vagyis másodszintű TÉSZ, a termelői szervezetek összefogója négy termékpályával (meggy, alma, bodza, homoktövis) jelent meg a kiállításon. Keresztes György a Fruitmarketing Ügyvezetője elmondta, a meggy termékpályában 9, az almában 6, a bodzában pedig 5 TÉSZ dolgozik együtt, összesen több mint 1000 termelő munkáját összefogva, segítve. A cég nem először vesz részt a WordFood kiállításon, már tavaly is jelen voltak, akkor merült fel az igény kazah részről az alma iránt. Társkiállítójuk a MegérTÉSZ, az első olyan TÉSZ, melynek küldetése az ökológiailag tiszta növénytermesztők, öko- és biogazdálkodók összefogása, ahogy Huszti Zsolt igazgató elmondta. A Fruitmarketing TÉSZ-einek célja, hogy minél nagyobb hozzáadott értékkel rendelkező termékeket juttassanak új piacra, a régiek erősítése mellett.

Az LAC Holding régóta jelen van Kazahsztánban, hibrid-kukorica kísérleteikkel, melyek olyan sikeresek voltak, hogy sikerült többet is bejegyeztetni. Ezek nem csak felvették a versenyt más külföldi terménnyel, hanem jobb terméshozamokat is teljesítettek. Nagy Péter kereskedelmi vezérigazgató- helyettes elmondta, nagyon örültek a lehetőségnek, hogy idén is rész tudnak venni a kiállításon, mert ez jó alkalom korábbi partnereikkel való találkozásra, és reméli, hogy 2017-ben üzleti kapcsolataik bővülnek, köszönhetően az itt zajló tárgyalásaiknak.